نقل ونبات جامعه

نقل ونبات جامعه

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به شرایطی که امروزه در جامعه ی اسلامی ایران همان شیعه خانه حضرت ولی عصر(عج) بوجود آمده است که همان فحاشی و ناسزاگویی میباشد که خیلی راحت بر سر زبان های نوجوانان و جوان و حتی کودکان جاری میشود تصمیم گرفتیم مقاله ای کوتاه در عین حال مفید وارزنده ای را برای شما دوستان آماده کنیم تا تلنگری باشد.

سعی کنیم ابتدا این مباحث را برای خودمان و سپس برای اطرافیان متذکر شویم.

امیدواریم که مقاله مفید واقع شده و قدمی در راستای فرهنگ سازی مهدوی باشد.

 ابتدا ديدگاه قرآن درباره فحش و ناسزا

خداوند در قرآن مي فرمايد: و لاتسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوا بغير علم كذلك زينا لكل امه عملهم ثم الي ربهم مرجعهم فيبنهم بما كانوا يعملون(انعام.108) معبود كساني را كه غير خدا را مي خوانند دشنام ندهيد مبادا آنها (نيز) از روي ظلم و جهل خدا را دشنام دهند، اين چنين براي هر امتي عملشان را زينت داديم سپس بازگشت آنها به سوي پروردگارشان است و آنها را از آنچه عمل مي كردند آگاه مي سازد (و پاداش و كيفر مي دهد) در تفسير نمونه آمده است: هيچگاه بتها و معبودهاي مشركان را دشنام ندهيد، زيرا اين عمل سبب مي شود كه آنها نيز نسبت به ساحت قدس خداوند همين كار را از روي ظلم و ستم و جهل و ناداني انجام دهند.
به طوري كه از بعضي روايات استفاده مي شود جمعي از مؤمنان بر اثر ناراحتي شديد كه از مسئله بت پرستي داشتند، گاهي بتهاي مشركان را به باد ناسزا گرفته و به آنها دشنام مي دادند، قرآن صريحا از اين موضوع، نهي كرد و رعايت اصول ادب و عفت و نزاكت در بيان را، حتي در برابر خرافي ترين و بدترين اديان، لازم شمرد. دليل اين موضوع، روشن است، زيرا با دشنام و ناسزا نمي توان كسي را از مسير غلط باز داشت، بلكه به عكس، تعصب شديد آميخته با جهالت كه در اينگونه افراد است، سبب مي شود كه به اصطلاح روي دنده لجاجت افتاده، در آئين باطل خود راسختر شوند، و براحتي زبان به بدگوئي و توهين نسبت به ساحت قدس پروردگار بگشايند، زيرا هر گروه و ملتي نسبت به عقايد و اعمال خود، تعصب دارد همانطور كه قرآن در جمله بعد مي گويد ما اين چنين براي هر جمعيتي عملشان را زينت داديم (كذلك زينا لكل امه عملهم).
و در پايان آيه مي فرمايد كه بازگشت همه آنها به سوي خدا است، و به آنها خبر مي دهد كه چه اعمالي انجام داده اند.

حالا از دیدگاه روایات بررسی کنیم:

حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمودند: از نشانه های شریک بودن شیطان(در انسان) که هیچ شکی درآن نیست این است که شخص سخنان زشت بر زبان براند وهیچ واهمه ای نداشته باشد که چه گوید و در باره اش چه میگویند.(1)

همانطور که میبینید زمان ما مصداق بسیار نزدیکی برای این حدیث محسوب میشود چرا که در زمان ما بیشتر مردمانی که ایمان انها تضعیف شده است ناسزاگویی را بدون هیچ واهمه ای به زبان می آورند وبه عاقبت خویش هیچ توجهی ندارند.

آفت دشنام دادن

احمدبن محمد از بعضی رجال روایت کرده است که:

معصوم (ع) فرمود:هرکس به برادر مسلمانش دشنام دهد خداوند برکت رزق وروزی اش را از او میبرد واورا به خودش واگذار میکند ومعیشت و زندگی اش را بر او فاسد میگرداند.(2)

همانطور که میبینید خیلی واضح در این روایت بیان شده است که یکی از آفات بسیار بد ومضر دشنام دادن این است که خداوند از بنده اش روی برگرداند و اورا به حال خود واگذار کند و چه مصیبتی بدتر از اینکه خداوند بنده اش را به حال خود واگذار کند؟؟؟؟؟!!!!

این موضوع همانند رابطه ی معلم با دانش آموزانش است.

معلم دانش آموزی را که در نوشتن تکالیف ودرس خواندن خود که وظیفه اش در کلاس است کم کاری میکند تنبیه میکند ولی دانش آموزی که نسبت به درس ها وتکالیفش کاملا بی تفاوت است معلم هم نسبت به او بی تفاوت میشود واورا به حال خود رها میکند.

حدیثی را هم برای خاتمه ی کلام بگوییم.

پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد(ص) میفرمایند:

خداوند بهشت را بر هر فحاش بد زبان بی شرمی که باکی ندارد چه گوید وچه شنود حرام میکند.(3)

قضاوت با خودتان...

یک راه حل کوچک در مورد ترک این کار بگوییم:

ابتدا دقت داشته باشید وسعی کنید که این عادت ناسزا را ترک کنید و حتی به شوخی به یکدیگر ناسزا ندهید و از عصبانیت بپرهیزید و آخرین پیشنهاد هم:

برای رفع فحاشی سوره همزه را فراموش نکنید!

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند : کسی که می خواهد کلام زشت را از خودش دور بکند با سوره ی همزه مانوس باشد . در روایت داریم که کسی که سوره ی همزه را بیست و یک بار می خواند کلام های زشت و سخن بدگویان را از خودش دور کرده است .

انس با قرآن برکات زیادی را برای ما خواهد داشت، سعی کنید هر روز حتی اگر شده یک آیه قرآن با تفکر و تدبر بخوانید. با خواندن آن، هم خودمان از ناسزا گفتن دور بشویم و هم این که این فرصت را برای دیگران بسوزانیم و اجازه ندهیم که آنها در مورد ما بد بگویند. 

روایات و آیات زیادی در مورد انسان بد زبان وسرنوشت او موجود است که از حوصله ی بحث خارج است.

تنها چیزی که این جا میماند این است که:

آیا نگاهی به دوروبرمان انداخته ایم که ببینیم چه اندازه بد زبانی زیاد شده است و جامعه ای که شیعه خانه ی ولی عصر(عج) است وباید برای ظهور آماده شود به چه سمت و سوی می رود؟؟؟

این همه گناه چه جامعه ای برای امام زمان (عج) می سازد؟

اما باز هم خدا دستمان را رها نمیکند وباز هم وقتی هیچ راهی نداریم وبه سمت خدا میرویم او مارا میپذیرد...

یاد سخن آیت الله محمد تقی بهجت افتادم که میفرمود:

این همه گناه کردیم نه نعمت هایش را از ما گرفت و نه گناهانمان را فاش کرد.

اگر بندگی اش را میکردیم چه میکرد؟؟!!!

والحمدالله رب العالمین

منابع:

(1) کافی ج 2 ص 243

(2)کافی ج 2 ص 245

(3)کافی ج 2 ص 343

سایت حوزه

وسائل الشیعه باب ناسزاگویی

تحلیل متن تیم موسسه ی مهدوی




:: موضوعات مرتبط: مطالب ظهور , ,
:: برچسب‌ها: ناسزاگویی , فحاشی , جنبش مهدوی , ظهور , گناه زبان ,
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : روابط عمومی جنبش مهدوی
تاریخ : سه شنبه 24 آذر 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: